DE LICHTERE, WENDBAARDERE VERSIE VAN DE ORIGINELE DRIEWIELSCOOTER WORDT ONTHULD MET EEN VOLLEDIG NIEUW DESIGN, DAT DE SPORTIEVE STIJL VAN ZIJN GROTERE BROERS, DE 400 EN 530, OVERNEEMT, EN EEN GROOT AANTAL INNOVATIEVE TECHNOLOGISCHE FUNCTIES: DE NIEUWE 310 CC MOTOR MAAKT ZIJN DEBUUT
26 september 2024 – Het universum van de Piaggio MP3, de onnavolgbare eerste driewielige scooter ter wereld, blijft evolueren en verbeteren: na de lancering van de nieuwe “maxi” versies met een cilinderinhoud van respectievelijk 400 en 530 cc in 2022, is de Piaggio MP3 310 Sport geland – de derde generatie van het lichtste, meest wendbare voertuig dat een revolutie teweeg heeft gebracht in de stedelijke mobiliteit door nieuwe standaarden te stellen op het gebied van comfort, veiligheid en rijplezier!
De Piaggio MP3 310 Sport is een compact, sportief, dynamisch voertuig dat de hoge niveaus van comfort en technische inhoud behoudt die typisch zijn voor de grotere GT scooters.
Maar de nieuwe Piaggio MP3 310 Sport maakt deze kwaliteiten beschikbaar voor iedereen: hij kan bestuurd worden met rijbewijs B*, dankzij de exclusieve Piaggio driewieltechnologie. Het voorste gelede vierzijdige veersysteem en het dubbele voorwiel zijn unieke en onderscheidende elementen die het rijden op de Piaggio MP3 tot een absoluut unieke ervaring maken, met meer stabiliteit in de bochten dan welke andere scooter dan ook, en een uitstekende wegligging die op zijn best voelbaar is op nat asfalt of in omstandigheden met weinig grip.
*Mits behaald voor 19 januari 2013.
De compacte afmetingen en het rijgedrag van de Piaggio MP3 310 Sport komen zowel tot hun recht bij het manoeuvreren in stilstand – waardoor parkeren super eenvoudig wordt – als tijdens het rijden, waar hij over een verbeterde wendbaarheid beschikt. De voorkant is extreem precies in het rijden en nog wendbaarder.
De Piaggio MP3 310 Sport is uitgerust met een volledig nieuwe motor, de nieuwste in de buitengewone HPE-familie (High Performance Engine): Typegoedgekeurd volgens de Euro 5+ norm, profiteert de 310 hpe motor van een grotere cilinderinhoud (310 cc in plaats van de 278 cc van de vorige motor), evenals van diverse functies die speciaal zijn ontworpen om de rijervaring te verbeteren, niet alleen in termen van prestaties, maar ook met betrekking tot het rijcomfort en de rijeigenschappen – dit alles in combinatie met een lager brandstofverbruik.
Een unieke stijl voor het hele assortiment, geïnspireerd door de autowereld
Het front is volledig opnieuw ontworpen en is nu breder en meer beschermend, met een nieuw horizontale koplampunit met volledige LED-technologie. In het midden van de afscherming bevindt zich een kleinere, sportievere luchtinlaat, gekenmerkt door een driedimensionaal honingraatrooster. Daaronder zit een verticale spoiler, het product van zorgvuldige aerodynamische studies: in combinatie met de volledig nieuwe zijdelingse deflectoren zorgt dit voor meer stabiliteit en draagt het bij aan een hogere topsnelheid. Ook is het windscherm nieuw, met een vorm die is ontworpen om maximale bescherming te garanderen bij een beperkte omvang.
Het voertuig knipoogt ook naar een aantal van de nieuwste trends in automotive design, van de opvallende, sportieve voorkant tot de spatborden – die in de Sport-versie in carrosseriekleur zijn uitgevoerd – en de nieuwe vijf gespaakte velgen: een duidelijke verwijzing naar de wereld van luxe sportsedans.
Het gedurfde front wordt gecompenseerd door een slank, gestroomlijnde achterkant, waarin de comfortabele handgreep voor de passagier op elegante wijze is geïntegreerd en dat eindigt met het moderne full-LED achterlicht.
Comfort en functionaliteit
De Piaggio MP3 310 Sport is ook uitgerust met een totaal nieuwe gebruikersinterface. In het midden toont een groot instrumentenpaneel met een 5-inch LCD-display alle benodigde informatie: de digitale snelheidsmeter en de toerenteller zijn zichtbaar in het midden, samen met de totale en rit kilometerteller, luchttemperatuur, digitale klok, brandstofniveau en koelvloeistoftemperatuur indicatoren, samen met het ijsgevaar icoon en “”service“” icoon. Het paneel geeft een breed scala aan informatie weer over de rit, die kan worden geselecteerd met de MODE-knop op het rechter bedieningspaneel: hoogste snelheid, gemiddelde snelheid, actueel verbruik, gemiddeld verbruik, actieradius en oplaadniveau. De waarschuwingslampjes bewaken daarentegen alle functies, zoals “injectiecontrole”, brandstofreserve, oliedruk, ABS-activering en startonderbreker. De bedieningselementen op het stuur en dashboard zijn verplaatst en zijn nu praktischer en functioneler.
Boven het instrumentenpaneel bevindt zich een praktisch dashboardkastje met een lade en een USB-aansluiting, ideaal voor het opladen van een smartphone of een ander ingeschakeld apparaat.
Om nog even bij de gebruikersinterface te blijven: de Piaggio MP3 310 Sport is uitgerust met het keyless systeem, waarmee het contact kan worden ingeschakeld zonder de traditionele sleutel in het contactslot te steken. Dit vereenvoudigt alle handelingen, zoals het starten van de motor, het openen van het zadel en de benzineklep en het vergrendelen van de stuurkolom. Het klassieke contactslot met vergrendeling is vervangen door een praktische knop: om het voertuig te starten, hoeft u alleen maar op de knop te drukken (die de startfunctie activeert) en de knop in de stand ON te draaien. Het starten van de motor gebeurt zoals gewoonlijk met de knop op het rechter bedieningspaneel.
Het zadel, met zitplaatsen op twee afzonderlijke niveaus, heeft een nieuwe schuimstructuur die is ontworpen om het comfort te verbeteren en is zo gevormd dat het gemakkelijk en veilig contact met de grond maakt en de rijder voldoende steun biedt. De passagierspositie is ontspannen, mede dankzij de praktische uitklapbare voetsteunen die in gesloten stand perfect in de kuip passen.
Het compartiment onder het zadel is extreem ruim en biedt gemakkelijk plaats voor een integraalhelm of twee demi-jet helmen en andere voorwerpen. Het zadel heeft een veer om het in geopende stand te houden. Een praktische en onopvallende verborgen tassenhaak is geïntegreerd in het achter scherm van het beenschild.”